Fælles forståelse Mors

Thy –Mors Lærerkreds har sammen med Morsø Kommune indgået en Fælles Forståelse om tolkningen af hovedparten af punkterne i 15 punktspapiret fra OK2015.

Denne Fælles Forståelse er et udtryk for et skridt på vejen i den rigtige retning.

Mens det endnu var vinter, spurgte vi vores medlemmer om, hvilke ting de havde oplevet som udfordringer efter, at arbejdstiden fra sommerferien var blevet reguleret af lov 409. 

Her var svaret:
- Vi har for lidt tid til forberedelse.
- Den tid vi har til forberedelse ligger for spredt
- Der er for mange opgaver i forhold til arbejdstiden.
-Systemet er for ufleksibelt, da mængden af arbejdsopgaver kan svinge meget

På spørgsmålet om fast tilstedeværelsestid er den rigtige ramme om lærerarbejdet, er svarene delte. Nogle savner at kunne forberede sig hjemme, da det kan være svært at skulle finde inspirationen og overskuddet til forberedelse efter 4 timers undervisning. Andre synes, det er dejligt at kunne holde fri aftener og weekenden.

Med udgangspunkt i ovenstående erfaringer fra Faglig Klubmøder, TR-møder og kontakter med de lokal TR´ere, har vi fået en fælles forståelse med Morsø Kommune om nogle af de udfordringerne, vi er stødt på under det første år med LOV 409.

Der er skabt fælles forståelse for en flekstidsaftale, undervisningstid med et tilstræbt maksimum på 800 timer, da alle er enige om, at der skal være en hvis mængde tid til forberedelse. En tid som den enkelte medarbejder har krav på at få drøftet med sin leder inden skoleårets begyndelse. Den enkelte lærer har nu mulighed for at blokerer et vist antal positioner til forberedelse i sit ugeskema. Tiden til forberedelse skal også samles noget mere, så den enkelte får en mere sammenhængende tid, når man forbereder sig.

Vi ville rigtig gerne have haft, at den samlede tid til forberedelse også fremgik af den enkeltes opgaveoversigt. Dette med udgangspunkt i et ønske om, at eleverne møder velforberedte lærere. Det er derfor vigtigt, at tiden til forberedelse ikke bare bliver den tid, der er tilbage, når undervisning og alle andre opgaver er løst, men at tiden til forberedelse, evaluering og efterbehandling af undervisningen, får en mere central plads, når der drøftes, hvilke arbejdsopgaver den enkelte lærer skal løfte udover kerneopgaven undervisning. Det ønskede Morsø Kommune ikke, men da drøftelse af tiden til forberedelse og øvrige opgaver skal finde sted inden skoleårets start, har den enkelte lærer selv mulighed for at påføre dette.

Der åbnes op for, at den enkelte lærer har mulighed for at lave en aftale med sin ledelse om, at specifikke opgaver kan løses hjemme, når der aftales tidsforbrug og opgavens art. Dette for give en vis fleksibilitet i forhold til den enkelte, men samtidig også en beskyttelse af den enkelte mod det grænseløse arbejde.

Der er selvfølgelig ting, vi kunne have ønsket os anderledes, men alt i alt er dette et skridt i den rigtige retning.

Emner

Målgruppe