Two Global Change Forces

Pasi Sahlbergs oplæg på dette års kongres var opsigtsvækkende og tankevækkende.

Pasi Sahlberg, som talte på dette års DLF kongres, har bl.a. forsket globalt i forskellige skolesystemers udvikling, nationale skolereformers negative og positive påvirkning af eksisterende skolesystemer, samt hvilke konkrete faktorer, der bevirker en positiv udvikling af skolesystemer.

Ifølge den finske lærer, professor og forfatter Pasi Sahlberg er der to retninger inden for skoleudviklingen globalt set, hvoraf den ene retning, forskningsmæssigt og historisk set, ikke fremmer og udvikler de nationale skolesystemer, men nærmest tværtimod bevirker stagnation - eller ligefrem degeneration i skolesystemernes udvikling og præstation. Omvendt er der en række konstaterbare faktorer, som bevirker skolesystemer i en positiv og fremadrettet udvikling – uden at give køb på det faglige indhold og udbytte.  

Pasi Sahlberg opsummerer/konkludere de to skoleudviklingsretninger under flg. overskrifter:

Why some education systems don´t improve? 

  • Competition                                                 
  • Standardization
  • Test – based accountability
  • Fast – track teacher prep
  • Choice

What makes some educations systems successful?

  • Collaboration
  • Creativity
  • Trust – based responsibility
  • Teachers professionalism
  • Equity

Hvis Pasi Sahlbergs forskning og konklusioner er rigtige, og læreren fra den finske skoleudvikling står til troende, så flyder den danske skoleudvikling i en forkert retning, med de seneste års skolereformers fokus på nationale test, læringsmål og elevernes læringsudbytte, skolens accountability og et manglende dannelsesbegreb i folkeskolens formålsparagraf!!

Pasi Sahlberg er politisk rådgiver for den finske regering i skolepolitiske spørgsmål!

Se nedenstående Youtube filmklip med Pasi Sahlberg.

https://www.youtube.com/watch?v=TdgS--9Zg_0

 

Emner

Målgruppe